Rafał Piwowarczuk

YouTube

Keyboard czy pianino?

A może nie wiesz jaki instrument jest dla Ciebie? Jeśli masz problem z wyborem instrumentu dla siebie, to zapraszam Cię do obejrzenia odcinka, a także sprawdzenia mojego kanału YouTube. :)

Końcowe wskazówki przy wyborze pianina cyfrowego

1. Przygotuj sobie kilka utworów (krótkie fragmenty) które mają zróżnicowaną dynamikę, tempo i artykulację. Grając to samo na kilku modelach możesz naprawdę przetestować i porównać różne modele.

2. Pograj na różnych poziomach głośności, abyś naprawdę "poczuł" to brzmienie pianina. Sprawdź kilka brzmień.

3. Zaplanuj sobie dłuższą wizytę w sklepie muzycznym. Daj sobie czas na porównanie różnych modeli. Nie śpiesz się i nie podejmuj decyzji na gorąco!

4. Wybierz salon / sklep muzyczny, w którym porównasz interesujące Cię modele (jeśli oczywiście takowe masz wybrane).

5. Nie opieraj się wyłącznie na wskazówkach sprzedawcy czy internetowych ekspertów. Miej swój własny rozum i kieruj się także własną intuicją. To Ty będziesz później grać na tym instrumencie!

6. Nie zamykaj się na inne marki. Zamknięcie wyłącznie na jednego producenta może zaślepić podczas wyboru instrumentu. :)

7. Przed zakupem warto rozważyć wypożyczenie instrumentu. Może warto wypożyczyć dany instrument z instytucji, w której się uczysz Ty lub Twoje dziecko (jeśli jest taka możliwość) lub od zewnętrznych firm, które świadczą takie usługi.

Inne rzeczy, na które warto zwrócić uwagę przy wyborze pianina cyfrowego

Co zawiera zestaw - warto sprawdzić co zawiera się w zestawie. Najczęściej będzie to pulpit na nuty i zasilacz sieciowy. Niektóre modele mogą mieć także w zestawie pedał sustain.

 

Pivot point - Jest to miejsce "oparcia" się klawisza (miejsce, na którym się "buja" klawisz). Może mieć to znaczenie przy wyborze wygodnej klawiatury do grania. Ciężko jest jednak opisać o co tutaj chodzi - musicie to poczuć pod palcami, abyście zrozumieli różnicę.

 

Długość klawiszy - im dłuższe klawisze, tym lepiej. W fortepianie występują dłuższe klawisze niż np. w pianinach. Dzięki dłuższym klawiszom możemy więc uzyskać wrażenie grania na fortepianie (tzw. Grand Feel). 

 

Waga - to może mieć znaczenie gdy będziecie przenosić instrument. Zwykłe, przenośne pianina mogą ważyć kilka / kilkanaście kilogramów, natomiast te stacjonarne ważą kilkadziesiąt kilogramów (np. Kawai CA97 waży 87 kg!)

 

Funkcje edukacyjne - to jest moim zdaniem mało ważna funkcja. Lepiej poświęcić czas na tradycyjną naukę gry na instrumencie.

 

Dołączone oprogramowanie - często w pakiecie z instrumentem otrzymujemy dostęp do zewnętrznych programów lub aplikacji, które mają służyć do nauki gry. Nie warto jednak pozwolić, aby to wpłynęło na nasz wybór instrumentu.

 

Gwarancja - niektórzy producenci dają dłuższą gwarancję, np. na 5 lat. Pokrywa to więc niemal cały, sześcioletni okres nauki gry w Szkole Muzycznej. 

 

Czułość klawiatury - często możemy regulować z jaką klawiatura reaguje na naszą grę (najczęściej 3 lub 4 poziomy - Hard / Medium / Soft / Fixed). Warto przetestować różne ustawienia i dobrać je do swoich własnych upodobań i predyspozycji.

 

Optymalizacja dźwięku w słuchawkach lub na biurku - niektóre modele mają różne funkcje, które mają poprawiać dźwięk instrumentu w słuchawkach lub po ustawieniu na biurku / stole. Moim zdaniem nie powinno być to czynnikiem decydującym o wyborze danego instrumentu. Przykładowo Yamaha stosuje system "Stereophonic Optimizer", który ma za zadanie sprawiać wrażenie, że podczas gry na słuchawkach, dźwięk wydostaje się z pianina, a nie właśnie ze słuchawek. Roland ma swoje "3D Ambience Headphones", co ma dawać bardziej naturalne wrażenie gry na prawdziwym fortepianie, mimo, że gramy na słuchawkach.

 

Wyświetlacz - może znacząco poprawić wygodę użytkowania danego instrumentu w porównaniu z tradycyjnymi przyciskami. Warto jednak pamiętać, że jeśli zależy nam na klasycznym wyglądzie instrumentu, to wyświetlacz może nam ten wygląd popsuć. Są jednak dostępne modele, które umożliwiają zakrywanie paneli sterujących.

 

Wymyk (escapement) - to specyficzny rodzaj pracy klawisza przy jego końcowym ruchu. Szczerze mówiąc to różnie z tym wymykiem bywa. Nie zawsze jest to wyczuwalne i nie powinno mieć to jakiegoś wielkiego znaczenia przy wyborze instrumentu.

 

Cicha praca przy pianissimo - chodzi tutaj o pracę klawiatury przy bardzo słabym, cichym nacisku na klawisze. W niektórych modelach może występować takie "klikanie" spod klawiszy, które przeszkadza podczas gry pianissimo. Na słuchawkach to klikanie nie występuje.

 

Amortyzacja - czyli tzw. odpowiedź klawisza po naciśnięciu go mocniej. Niektóre modele mogą dawać efekt takiego "twardego" uderzenia lub odbicia, co może być nie tylko nieprzyjemne, ale także męczy rękę. Warto więc z różną siłą pouderzać w klawisze (oczywiście bez przesady!!)

 

Podział klawiatury - w niektórych modelach można dzielić klawiaturę na dwie części, które grają w tym samym rejestrze. Przydatne podczas nauki gry z nauczycielem. 

 

Funkcja layer - pozwala łączyć dwa brzmienia jednocześnie, np, dźwięk fortepianu z brzmieniem smyczków.

 

Wbudowany metronom - bardzo przydatna funkcja. Obecnie już (chyba) wszystkie modele posiadają wbudowany metronom.

 

Transpozycja - czyli zmiana wysokości dźwięku. Jeśli ma to dla nas znaczenie, to warto sprawdzić zakres działania transpozycji.

 

Ilość pedałów - w tańszych modelach dostępny jest z reguły jeden pedał (sustain). Droższe modele mogą posiadać wbudowane (lub opcjonalnie do dokupienia potrójne pedały).

 

Półpedał - funkcja, z której skorzystają bardziej zaawansowani pianiści (polega na minimalnej zmianie brzmienia po naciśnięciu pedału do połowy)

 

Przewracanie stron pedałem - są modele, które po podłączeniu do tableta umożliwiają np. przewracanie stron w partyturze za pomocą pedału pianina, np. Roland F-140.

 

Sposób, w jaki pianino cyfrowe reaguje na głośność gry (dynamikę) - pianino powinno grać coraz głośniej w sposób liniowy, prosty (a nie w sposób wyraźnie słyszalnych skoków).

 

Kontrola strojenia - pozwala to zmienić standardowe nastrojenie pianina (A = 440.0 Hz). Nie dla wszystkich będzie to miało znaczenie.

 

Zasilanie bateryjne - niektóre modele mogą być zasilanie za pomocą baterii.

 

Diody podświetlające klawiaturę - reklamowane przez producentów, jako świetne wsparcie do nauki gry. Moim zdaniem zbędny bajer.

 

Obsługiwane urządzenia (tablet) - może być tak, że do używania danej funkcji w pianinie będzie wymagany np. iPhone lub iPad, do którego należy jeszcze dokupić specjalną przejściówkę / kabel.

Warto jednak sprawdzić każdą klawiaturę samemu. Nie opierajcie się jedynie na opisach producentów. Klawiatura musi być dla Was po prostu wygodna do grania!

Efekty w pianinach cyfrowych

Pianina często posiadają mnóstwo wbudowanych efektów, takich jak pogłos (reverb) czy inne chorusy, delay'e, equalizery, brilliant itd. Najczęściej jednak (moim zdaniem) korzysta się właśnie z tego pogłosu, czyli symulacje np. pokoju, studia, sali koncertowej, kościoła, hali, korytarza itd. Oczywiście często te ustawienia idą znacznie dalej - możemy symulować otwarcie lub zamknięcie klapy fortepianu, rezonans strun, dźwięk pedałów i mechanizmów itd. Warto zwrócić jednak uwagę na to, że nie zawsze mamy dostęp do tych wszystkich funkcji z poziomu pianina - często będzie do tego potrzebny smartphone czy tablet. 

Wykończenie klawiszy w pianinach cyfrowych

Tańsze pianina z reguły mają gładkie klawisze, natomiast te droższe wykończone są czymś, co ma imitować kość słoniową - ivory touch. Ta druga ma za zadanie ograniczyć ślizganie się klawiszy pod palcami. Szczerze mówiąc różnie z tym bywa - należy sprawdzić klawiaturę osobiście, ponieważ są różne opinie na ten temat. Grałem na pianinach, które posiadają gładkie klawisze i mi osobiście jakoś bardzo to nie przeszkadza (chyba, że mamy do czynienia z jakimś plastikiem, który jest tandetny w dotyku).
A... Może to według niektórych głupie, ale serio spotkałem się z czymś takim. Pamiętajcie - nie grajcie na instrumencie mając nałożony jakiś krem nawilżający na ręce, bo wtedy - zaskoczenie - palce z pewnością będą się ślizgać... :P 

Kolory pianin cyfrowych

To trzeba dopasować do naszego wnętrza i indywidualnych oczekiwań. Najczęściej spotkamy pianina w kolorze czarnym (BK / BLK - black), białym (WH / WE - white) oraz palisander (RW / R - rosewood). 

Głośniki w pianinach cyfrowych

Oj, to bardzo ważna kwestia! Po pierwsze sprawdźmy, czy nasze pianino cyfrowe posiada głośniki, bo to wcale nie jest taka oczywista sprawa... :D

Od wielkości, jakości, mocy i ilości głośników zależy to, jak dobrze będzie brzmiało nasze pianino. Nawet najlepsze sample źle zabrzmią. Tu najczęściej wielkość i ilość ma znaczenie. To samo z mocą - im większa, tym głośniej można grać. O ile w domu nie ma to aż takiego znaczenia, tak przykładowo w Domach Kultury czy Szkołach może mieć to znaczenie. "Mocniejsze" pianino cyfrowe jest w stanie nagłośnić nawet większą salę. Nie będę się wypowiadał dokładnie na temat mocy, na jaką warto zwrócić uwagę, ponieważ to wszystko jest kwestią mocno indywidualną (chociaż moim zdaniem warto wybrać model posiadający przynajmniej 8W na głośnik). Najlepiej samemu posłuchać różnych modeli i na tej podstawie ocenić, co nam odpowiada. (Zwróćcie uwagę na to, że w sklepie muzycznym czy na YouTube pianino będzie brzmiało inaczej niż u nas w domu).

Dodatkowo może mieć znaczenie producent głośników. Firma Kawai chwali się współpracą z "Onkyo", co ma dawać bardzo dobrej jakości dźwięk z ich niektórych modeli pianin.
Sprawdźcie także brzmienie pianina także na słuchawkach, ponieważ takowe może się bardzo różnić. :) 

Wejścia i wyjścia w pianinach cyfrowych

To może mieć znaczenie, gdy zależy nam na czymś więcej, niż zwykłym graniu na pianinie. Wyjście słuchawkowe jest raczej standardem, więc powinno się w Waszym sprzęcie znajdować. Warto jednak zwrócić uwagę na jakiego dokładnie jest "jack'a". Obstawiam, że będzie to tzw. "duży jack" (6,3 mm), więc warto wtedy od razu zaopatrzyć się przejściówkę. Jest to koszt kilku złotych, więc nie nadwyręży naszego budżetu. :) 

Niektóre, zwłaszcza starsze modele mogą jeszcze posiadać 5-pinowe wyjście i wejście MIDI. Służy ono do przesyłu sygnału MIDI do i z komputera za pomocą interfejsu MIDI -> USB typu A. Nowsze modele wyposażone są w kwadratowe MIDI typu B. Wtedy do podłączenia takiego pianina do komputera wystarczy zwykły kabel USB typ B (kwadratowy) -> USB typ A (prostokątny). 
W obu przypadkach pianino cyfrowe będzie działać jak klawiatura sterująca, więc będzie można nagrywać sygnał MIDI w programach typu DAW (FL Studio, Cubase, Garageband, Cakewalk, Studio One, Pro Tools, LMMS itd.) lub np. MuseScore. Dodatkowo pozwoli to także na sterowanie programami "organowymi", np. Grand Orgue lub Hauptwerk.
Jeśli pianino posiada USB typu A, to najprawdopodobniej będzie można podłączyć pendrive'a. Z reguły służy to do przegrywania różnych plików, aktualizacji oprogramowania, ale przede wszystkim do nagrywania naszych utworów. Warto sprawdzić czy mamy wbudowany rejestrator w pianino i w jakim formacie są nagrywane pliki.
Jeśli chcemy puścić sygnał dalej, to wtedy nasz instrument powinien posiadać wyjścia typu "OUTPUT". Może być to wyjście stereo, lub - lepiej - gdy mamy dwa wyjścia - jedno na lewy i drugie na prawy kanał. Wtedy możemy w bardzo wygodny sposób regulować osobno lewy oraz prawy kanał. 

Sustain - jest to wejście na pedał sustain, czyli ten, który przedłuża brzmienie. Jest to wejście na dużego jack'a.
Nowsze modele posiadają już łączność Bluetooth - warto sprawdzić co dokładnie możemy za jego pośrednictwem przesłać.
Wejście AUDIO IN pozwala na odtwarzanie dźwięku z zewnętrznych źródeł (np. smartphone) na pianinie. Fajna funkcja do grania razem z oryginalnym podkładem. :)

Ilość brzmień i ich jakość w pianinach cyfrowych?

Oj, marketingowcy lubią nam rzucać w twarz ogromne liczby. Czym zatem jest pianino, które posiada np. 10 brzmień? Zwykły keyboard posiada tych brzmień przynajmniej "pińcet". 

W pianinach cyfrowych najważniejsze są te brzmienia pianin i fortepianów. Oczywiście znajdziemy tam często różne smyczki, marimby i inne instrumenty, ale skupmy się na jakości instrumentów klawiszowych. O jakości tego brzmienia decyduje przede wszystkim jakość sampli, próbek, czyli po prostu tych plików dźwiękowych, które są odtwarzane po naciśnięciu klawisza. Im wyższa jakość sampla - tym lepsza jakość odtwarzanego dźwięku. Liczy się także długość samego sampla, ponieważ takie brzmienie będzie bardziej naturalne. To jeszcze nie koniec, ponieważ ważna jest także ilość dynamik, z jakimi nagrano sample. Jeśli dane pianino (lub fortepian) było samplowane z jedną dynamiką, to wtedy jedno brzmienie będzie sztucznie przyciszane lub zgłaśniane do odpowiedniej wartości dopasowanej do siły naciśnięcia klawisza. Niby wszystko ok, ale brzmi to trochę sztucznie. Zdecydowanie lepszym rozwiązaniem jest nagranie kilku warstw dynamiki, ponieważ pozwala nam to zachować charakter brzmienia (mocno uderzona struna ma zdecydowanie więcej własnej charakterystyki w brzmieniu niż ta sama struna, ale delikatnie muśnięta). Jeśli więc zależy Wam na zachowaniu tej charakterystyki, to zdecydowanie warto zainteresować się tym tematem.
Dodatkowo możecie spotkać jeszcze takie bajery jak rezonans strun, który ma za zadanie sprawiać wrażenie, że oprócz tego jednego dźwięku słyszymy delikatnie także inne struny "wewnątrz" pianina. Tak samo dźwięki naciśnięcia i puszczenia pedału czy efekty otwartej lub zamkniętej klapy fortepianu. Oczywiście to tylko imitacja, w dodatku z różnym efektem udaje się to producentom uzyskać. 

Muszę tu wspomnieć jeszcze o jednej, bardzo ważnej rzeczy. Z tego co się orientuję, to są modele (aczkolwiek drogie), które posiadają jakby możliwość wytwarzania brzmienia na żywo (fizyczne modelowanie brzmienia za pomocą matematycznych algorytmów w VISCOUNT Physis Piano V100). Jednak nie miałem jeszcze możliwości przetestowania tej opcji jakoś porządnie, więc nie będę się wypowiadał na temat jakości tych brzmień.

Jeśli zależy Ci na dużej ilości głosów (a także podkładów), to zwróć uwagę na pianina cyfrowe, które posiadają także funkcję keyboardu (np. seria DGX od Yamahy). Dzięki temu będziesz miał keyboard z naprawdę fajną klawiaturą, która z pewnością bardziej przypomina klawiaturę pianina akustycznego niż zwykła, sprężynowa klawiatura. 

Polifonia w pianinach cyfrowych

Polifonia w instrumentach elektronicznych to po prostu możliwość odtwarzania kilku dźwięków jednocześnie. Zatem polifonia wynosząca "2" pozwoli nam na usłyszenie tylko dwóch dźwięków. Gdy naciśniemy trzeci klawisz, to któryś z poprzednich dźwięków zostanie "ucięty" i odezwie się kolejny dźwięk. Gdyby ta wartość wynosiła "1" to mielibyśmy monofonię - pamiętacie te stare, monofoniczne dzwonki w starych telefonach komórkowych? Ciekawe ile osób to czytających faktycznie o czymś takim pamięta z własnego doświadczenia... :D 
Oczywiście monofonia czy polifonia wynosząca "2" lub "3" nie miałaby sensu w pianinach, więc te liczby są zdecydowanie wyższe. 

Moim zdaniem takie minimum to polifonia wynosząca "128". Oczywiście im więcej tym lepiej, więc jeśli tylko mamy możliwość to wybierzmy instrument z wyższą polifonią (192, 256). 
Wiem, że liczba "128" już wydaje się ogromna, ponieważ jak mamy zagrać więcej dźwięków niż 10? Przecież tylko tyle palców posiadamy? Już śpieszę z odpowiedzią - ilość palców nie ma tutaj większego znaczenia. Wystarczy, że naciśniemy pedał sustain (ten wydłużający dźwięki, po prawej stronie jeśli mamy ich większą ilość) i te dźwięki zaczynają nam się wtedy nakładać na siebie, zatem ilość odtwarzanych jednocześnie dźwięków rośnie. Gdy jesteśmy nieco bardziej zaawansowani w "pianinowym" boju to szybko "zapełnimy" polifonię kolejnymi dźwiękami (np. gdy wykonujemy tryle), co może sprawić, że zacznie nam w pewnym momencie ucinać dźwięki, aby odtworzyć kolejne. Często może być to bardzo dobrze słyszalne, a uwierzcie, że to potrafi niesamowicie irytować.

Pianino cyfrowe - stacjonarne czy przenośne?

To może być bardzo ważne, gdy zależy Wam na mobilności instrumentu. Jeśli chcecie postawić instrument w jednym miejscu, to zdecydowanie polecam instrumenty stacjonarne (zwane także gabinetowymi). Z kolei gdy chcecie przenosić lub chować instrument to wtedy musicie wybrać pianino przenośne, czyli sceniczne (stage piano). 

Stage piano będzie zdecydowanie bardziej poręczne od pianina typowo stacjonarnego. Oczywiście są dostępne, często dedykowane drewniane (właściwie drewnopochodne) statywy do pianin scenicznych, co sprawa, że takie pianino wygląda znacznie lepiej i jest zdecydowanie bardziej stabilne. Dodatkowym atutem pianin stacjonarnych jest fakt, że z reguły producentów nie ogranicza tutaj waga instrumentu, zatem pianino stacjonarne może posiadać znacznie lepszą klawiaturę, większe i mocniejsze głośniki, bardziej rozbudowane dodatkowe funkcje, jak np. potrójny pedał, płytę rezonansową itd. Zatem brzmieniowo pianino stacjonarne powinno oferować więcej od swojego scenicznego, często okrojonego odpowiednika.  

 

Pamiętaj! Jeśli kupujesz pianino przenośne (stage piano), to warto od razu dokupić do niego statyw (dedykowany lub zwykły)! 

Wyposażona w trzy czujniki!

Ile czujników posiada klawiatura pianina cyfrowego

Trzy czujniki mają (teoretycznie) zwiększać precyzję podczas wychwytywania niuansów podczas naciskania klawiszy (może mieć to znaczenie przy grze, wymagającej repetycji, czyli szybkiego, wielokrotnego naciskania jednego klawisza).

Drewniana!

Drewniana klawiatura pianina cyfrowego

Klawisze w fortepianach i pianinach akustycznych są drewniane, dlatego dobra klawiatura w pianinie cyfrowym powinna być drewniana. Klawisze drewniane są naturalnie cięższe niż plastikowe, więc wrażenie z gry faktycznie jest bardziej realistyczne, jednak drewniana klawiatura mocno winduję cenę (i wagę!) instrumentu.

Ważona / doważana!

Klawiatura pianina cyfrowego powinna być ważona.

Klawisze, które znajdują się po lewej stronie (dźwięki niskie, basowe) powinny pracować nieco ciężej niż te, które znajdują się po stronie prawej (dźwięki wysokie, soprany).

Warto jednak podkreślić, że niekiedy może być to bardzo słabo wyczuwalne i raczej tylko bardziej zaawansowane osoby będą w stanie to poczuć i docenić.  

Jaką klawiaturę powinno mieć pianino cyfrowe?

Teraz omówimy sobie nieco mniej ważne kwestie związane z klawiaturami, ale fajnie, jeśli klawiatura będzie dodatkowo:

Pełna!

Pianino cyfrowe powinno mieć 88 klawiszy

Pełna klawiatura to taka, która posiada 88 klawiszy. Jest to dokładnie tyle, ile ma klawiatura pianina akustycznego lub fortepianu. Dzięki temu możemy być pewni, że nie zabranie nam klawiszy podczas grania czegoś wymagającego "szerszej" klawiatury. 

Młoteczkowa!

Młoteczki w pianinie cyfrowym

Pianina z klawiaturą młoteczkową (lub właściwie mechanizmem młoteczkowym) mają za zadanie oddawać wrażenie gry na akustycznym pianinie. Właśnie to te młoteczki sprawiają, że klawisze w pianinie pracują w bardzo charakterystyczny sposób. Daje to ten specyficzny "opór" i "ciężar" podczas naciskania na klawisz. Ważne jest więc, aby od samego początku przyzwyczajać się do tej "ciężkości" klawiszy, która jest obca np. osobom grającym na keyboardach. W keyboardach występuje mechanizm sprężynowy, który zdecydowanie odbiega wrażeniami gry na akustycznym instrumencie.  

Dynamiczna!

Jaka klawiatura powinna być w pianinie cyfrowym

Klawiatura dynamiczna to taka, która reaguje na siłę naszego nacisku lub uderzenia w klawisz. Jeśli naciśniemy lekko - dźwięk powinien być bardzo cichy, natomiast uderzenie w klawisz powinno wyzwolić zdecydowanie głośniejszy dźwięk. Dokładnie to samo występuje w akustycznych instrumentach, gdzie siła nacisku na klawisz jest bezpośrednio przekazywana na młoteczek, który uderza w struny.

Jaką klawiaturę musi mieć pianino cyfrowe?

I to jest najważniejsze pytanie, jakie powinno padać przy wyborze pianina. Moim zdaniem klawiatura musi być:

Jakie tanie pianino cyfrowe kupić?

Cena instrumentu to często najważniejsza kwestia, która determinuje zakup danego modelu pianina cyfrowego. Nie mam zamiaru tutaj rzucać jedynie, że pianino cyfrowe musi kosztować minimum 10 tysięcy, natomiast modele kosztujące mniej to śmietnik. 
Moim zdaniem taka graniczna, najniższa kwota za którą warto zakupić pianino cyfrowe to około 2 tysiące złotych. Napisałem tak, ponieważ mamy tak spore wahania cen, że mogą się one co chwilę zmieniać. 

Niesamowicie drażni mnie, kiedy ktoś poleca na początek pianino cyfrowe z półważoną klawiaturą (np. Yamaha NP-12). Taki instrument faktycznie będzie tańszy, ale klawiatura będzie znacząco odbiegać od tej, którą możemy spotkać pianinie akustycznym czy fortepianie. Więcej o klawiaturach przeczytasz w następnym akapicie.

Jakiej firmy pianino kupić?

Kolejne pytanie, które pada bardzo często. Jeśli ktoś powie Wam jedną, konkretną markę, to może Wam zrobić sporą krzywdę. Przez to będziecie odrzucać modele, które są naprawdę warte sprawdzenia tylko dlatego, że będą innej firmy niż ta polecona. Zatem na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Każda firma ma coś ciekawego do zaproponowania. Dlatego ja ZAWSZE polecam sprawdzenie jak największej ilości pianin i modeli z różnych firm i półek cenowych. Tylko w ten sposób będziemy w stanie porównać te instrumenty jakoś sensownie ze sobą. Zakup pianina można porównać do zakupu butów - to Tobie ma być na danym instrumencie wygodnie. Ono ma się właśnie Tobie podobać, a nie komuś innemu. Instrument najczęściej kupujesz na lata. Daj sobie więc czas na porównanie różnych modeli (w sklepie muzycznym! Oglądanie filmów na YouTube nie jest typowym porównaniem).
Na końcu tej części pragnę jedynie zasugerować, że lepiej wybrać instrument od renomowanych producentów, np. Yamaha, Kawai, Roland, Korg czy Casio (kolejność przypadkowa).

Jakie pianino do szkoły muzycznej?

To jest jedno z pytań, które wyzwala naprawdę sporo emocji. Jestem tutaj zdecydowanie po stronie pianin akustycznych, jednak pragnę zaznaczyć tutaj jedną, bardzo ważną kwestię - jeśli pianino akustyczne będzie w fatalnym stanie, to niemal każde pianino cyfrowe będzie lepszym wyborem.
Pianino akustyczne faktycznie pozwala wyrobić sobie najlepszą technikę gry i "obycie" z instrumentem. Zdaję sobie jednak sprawę z tego, że nie każdy może sobie pozwolić na taki "mebel" w domu. Zatem moja podpowiedź brzmi następująco - zastanów się poważnie czy możesz sobie pozwolić na pianino akustyczne. Jeśli jednak już wiesz, że musi to być pianino cyfrowe, to postaram Ci się doradzić jak tylko mogę najlepiej, aby był to dobry zakup. :)
Jeszcze jedna kwestia - niektórzy nauczyciele nie chcą nawet słyszeć o instrumentach cyfrowych. Do tego niektórzy kompletnie się nie znają (bo są też takie przypadki), ale nie wymagajcie od nauczyciela, że każdy musi się znać na rynku muzycznym. Tych pianin jest tak dużo (w dodatku co chwilę wychodzą nowe modele), że nauczyciel czy zwykły człowiek nie jest w stanie być na bieżąco. 

Pianino cyfrowe czy akustyczne?

Pamiętaj, że nawet NAJLEPSZE (niekoniecznie najdroższe) pianino cyfrowe będzie "udawanym" instrumentem. Zapewne część z Was po moim stwierdzeniu zamknie tę stronę. Jeśli jednak czytacie dalej - dziękuję. Żeby nie marnować Waszego czasu - pianino cyfrowe nie daje tych samych wrażeń z gry, które daje pianino akustyczne. "Prawdziwe" pianino pozwala Wam "poczuć" tę grę - dźwięk Was po prostu otacza. Można wręcz poczuć to wibrowanie strun, uderzenia młotków, usłyszeć skrzypienie i ruchy mechanizmu i tak dalej. Owszem - są pianina, które imitują dźwięki naciśnięcia pedału czy rezonans strun. Właśnie - IMITUJĄ. 
Niektóre (zwłaszcza te droższe pianina) mają różne rozwiązania techniczne, jak np. połączenie głośników z pudłem rezonansowym. Takie rozwiązanie ma sprawić, że instrument będzie bardziej "drżeć" podczas gry. Czyli ponownie jak w poprzednim przykładzie - mamy coś, co imituje prawdziwy, akustyczny instrument. 

Zdaję sobie sprawę, że przeciwnicy akustycznych instrumentów podniosą przeciwko mnie argumenty typu "pianino akustyczne trzeba regularnie stroić i serwisować". Zgadza się - taka jest cena posiadania prawdziwego instrumentu. Jednak wspomnę jedynie, że zadbane, na bieżąco serwisowane i strojone pianino będzie wymagało jedynie poprawek, a nie kosztownych napraw. :) 

Jakie pianino cyfrowe kupić?

Tego typu pytania otrzymuję niemal codziennie. Postanowiłem więc napisać poradnik, który powinien Wam pomóc samodzielnie porównać różne pianina. 

Podkreślam, że wszystkie moje wywody ujęte w tym tekście są oparte na moim doświadczeniu. Liczę się z tym, że nie każdy się ze mną zgodzi.

A! Jeszcze jedno - nie jestem związany z żadną firmą produkującą pianina. ;)

Pianino cyfrowe, nuty ułożone na pulpicie pianina cyfrowego.

Znajdź mnie w innych mediach:

Kanał YouTube Rafał Piwowarczuk
Rafał Piwowarczuk - Konto TikTok
Rafał Piwowarczuk - Instagram
Keyboard, pianino, organy - grupa muzyczna na Facebook